zondag 5 juni 2011

Ontkieming en oogst

Mijn boekje 'Don't throw it, grow it' is inmiddels binnen. Niet alle vruchten en groenten staan erin, maar naast alle specifieke soorten is er een globale inleiding over hoe zaden voor te bereiden voor de groei. Zo blijkt bijvoorbeeld dat je helemaal niet zomaar een tomaat in de aarde kunt prakken. Over het algemeen dien je de  zaden eerst goed schoon te wrijven met keukenpapier. Zo voorkom je dat er schimmels ontstaan. Vorige week heb ik dit voor het eerst geprobeerd met kiwizaden en ik kan je vertellen dat het niet meevalt om die een voor een schoon te wrijven. Gisteren heb ik ze gezaaid en nu moeten ze 4-6 weken in de koelkast. Ik moet de inleiding nog een keer lezen met een Engels woordenboek bij de hand voor alle vaktermen, maar wat ik in grote lijnen begrepen heb, is dat soorten als kastanje, kiwi en amandelen 'require a cold period before they can germinate'. Dit proces wordt stratification genoemd. Na even googlen blijkt dat we dit in Nederland gewoon stratificatie noemen en tuinadvies.be zegt hier het volgende over:

Koude stratificatie : Hiermee bedoelt men de tijd die zaad nodig heeft om tot rust te komen en zo verder te evolueren naar het stadium van ontkieming. Voor de zaden waar dit bij nodig is, is dit natuurlijk vrij snel na te bootsen, zaden in de koelkast (5 tot 6°C) plaatsen kan bvb al voldoende zijn. Meestal plaatst men de zaden in een plastiek zakje gevuld met potgrond in de koelcel en wacht men zo ontkieming af. De tijd dat de zaden in de koelkast dienen te blijven kan gaan van 3-4 weken tot langer, afhankelijk van soort zaad. Voorbeelden van zaad, eucalyptus, gingko, ...
Ik hoop dat ik hier voldoende geduld voor heb. Volgens internet was zoiets dergelijks ook met de appelpitjes nodig. Dit heb ik echter niet gedaan en toch komen de pitjes al vrij snel uit.


en ook de citroen is inmiddels echt ontkiemd, ook al moet ik nu nog erg inzoomen:


 Bij de Dirk van de Broek vond ik een onbekende groente: Eddoe! Een soort aardappelachtig gewas, waarvan een knol al uitgelopen was. Geinspireerd door alles wat je in de aarde kunt stoppen, kon ik het niet laten om te kopen. Helaas kon ik geen enkel recept vinden op internet, enkel een paar recente berichten van mensen die op fora een oproep deden of iemand een idee had wat dit voor groente was die ze bij de Dirk hadden gekocht en of er recepten van bestonden. Deze vrucht bleek nog een andere naam te hebben: Tajer, maar geen recept waarmee ik uit de voeten kon. Uiteindelijk bleek het best goed te smaken in een bietensalade. Maar goed, eentje is dus in een potje met aarde beland. Ben benieuwd wat voor plant eruit komt.


Een behoorlijke tijd geleden heb ik al geƫxperimenteerd met een zoete aardappel, die kun je laten ontkiemen op water. Waarschijnlijk gaat het een stuk sneller als je hem niet op zijn kop in het vaasje zet. If you want to try this at home: de punt moet naar beneden. Maar desondanks is ie dan uiteindelijk toch nog uitgelopen.


Maar het resultaat mag er zijn!

Ondertussen groeit ook alles in de tuin goed. Naast de raapstelen en radijsjes kan ik nu ook de sla en rucola oogsten. Alleen de komkommers gaan niet zo goed. (Hoe actueel!) Ben benieuwd of ze er nog bovenop komen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten