maandag 12 maart 2012

Schaderapport

Voorjaar!
Ja hoor, het zit echt al in de lucht. De zon schijnt uitbundig, mijn tuindeur staat wijd open, 1 van de vogelhuisjes wordt veelvuldig en uitgebreid bezichtigd door een pimpelmees-koppeltje en ik hoor een kakafonie van vogelgezang.

Helaas niet alleen maar positieve berichten. Ook al wordt deze winter omschreven als mild, mijn tuinplanten zijn het daar niet allemaal mee eens. De artisjok en kardoen zijn overleden. Wat zielige bruine sliertjes die bijna niet te onderscheiden zijn in de laag bladeren eronder is alles wat resteert. Ook de kitchenscraps, waarvoor ik een soort van constructie had gebouwd hebben de vorst niet overleefd. Ik had ze natuurlijk ook naar binnen moeten halen.


Helaas tot zover de Eddoe
en mango-planten. (links)

Ook voor de Stevia (rechts) zie ik het somber in. De peterselie lijkt het echter prima naar zijn zin te hebben en tot mijn grote verbazing zie ik al wat jonge bieslooksprietjes.

De appel en kiwi hebben het  blad verloren, maar die horen het Hollandse klimaat aan te kunnen, dus ik verwacht dat deze nog wel uit gaan lopen.

Gelukkig niet alleen maar somber nieuws. De avocado en citroenplantjes die binnen hebben overwinterd doen het super. En ook buiten beginnen de vaste planten weer uit te lopen. Prachtig al dat frisse voorjaarsgroen.

Rode Kornoelje
Rode Kornoelje (knop?)
Zwarte Bes
Framboos

Japanse Wijnbes


<><><><>
Duizendschoon (2-jarig)
De duizendschoon heb ik vorig jaar gezaaid en in het najaar overgezet in de vaste grond. Aangezien een of andere buurtkat het nodig vond mijn zorgvuldig geplante plantjes weer uit te graven en van mest te voorzien heb ik ze maar even beschermd met een omgekeerd fietsmandje. De bedoeling is dat deze plantjes deze zomer gaan bloeien.


Duizendschoon in bloei (foto van google)
Tot zover de inventarisatie van mijn tuin- en plantsituatie. Ik kan niet wachten om mijn moestuinbakken in te gaan zaaien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten