zondag 25 augustus 2013

Maak je eigen tuinbak II

Oke, in het vorige blog beschreef ik dat ik twee tuinbakken had gemaakt. 
1 om de doorgeroeste zinken bak voor kruiden te vervangen en 1 voor de kiwiplanten.

En ook al zijn ze prachtig blank hout, aan mijn eerder gemaakte moestuinbakken heb ik al gezien dat ze niet lang zo mooi blijven, ze worden al snel grijs. Aangezien ik al niet heel veel kleur in de tuin heb, besloot ik ze te verven. Hoogglas lak English Red. (Action 5,59)

Helaas had de bak 3 lagen nodig om goed te dekken. Maar dan heb je ook wat. Het scheelt dat de binnenkant niet volledig hoeft geschilderd, omdat het hout al geïmpregneerd is en de bak grotendeels met aarde gevuld wordt. De onderzijde heb ik wel meegeschilderd.

Nu het leukst: het plaatsen en vullen van de bakken. Helaas loopt mijn terras schuin af, wat vast heel verstandig is om het regenwater af te voeren, maar niet handig is als ondergrond voor de houten bakken. 
Bovendien benadrukken de voegen in de stenen pilaren, die net iets meer dan 50 cm breed zijn, bijzonder duidelijk of de bak al dan niet recht staat. Dus eerst even de grond en de stoeptegels geëgaliseerd.

Onder in de bak heb ik een laag hydrokorrels gedaan, deze korrels houden water vast, maar wat ook niet onbelangrijk is: ze zijn een stuk lichter dan aarde. Handig mocht je de bak nog eens wat willen verplaatsen.

Foto van bovenaf. De rest van de bak vul ik met aarde.
Je kunt ongeveer berekenen hoeveel liter aarde je nodig hebt. 50x50x40 cm (bak zit niet tot bovenaan vol) = gelijk aan 5x5x4 dm= 100 dm3 oftewel 100 liter aarde.

Aarde erin en vullen met planten maar. 


 Zie hier de voor-na-foto's!


  
















De zinken bak is vervangen voor een nieuwe bak, die er weer wat jaren tegenaan kan.


 
 

















En de kiwi, die het echt niet lang meer zou volhouden in die bloempot, heeft eindelijk de bak waar ie recht op heeft.

Ik ben tevreden met het eindresultaat. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten