maandag 7 november 2011

Elektrische apparaten 2

28 oktober 2011: occupy yourself!
Een dag waarop ik ging proberen om zoveel mogelijk uit het systeem te stappen, waarop ik niet zou werken, niet zou reizen, geen boodschappen zou doen, het gebruik van tv, radio en internet zou beperken en om elektriciteit en water bewust en zo min mogelijk te gebruiken. Ik zag het als een uitdaging en was nieuwsgierig hoe het zou gaan bevallen, hoe lang ik het vol zou houden. Zoals je in mijn vorige blog kan lezen had ik al ontdekt dat het een stuk simpeler klinkt dan het is.

Ik kan je vertellen, het was best een bijzondere gewaarwording. Wat een stilte in huis, wanneer je niet direct die radio aanzet. Wat kun je een hoop doen op een dag als je niet je tijd en aandacht laat verstrooien door elektrische apparaten. Waren die niet ooit bedacht voor gemak en tijdbesparing?? Geniet ik nu echt van die eindeloze stroom prikkels en informatie, of kan het wel wat minder? Ik constateer dat wanneer de radio, mobiel, telefoon en laptop uitzijn, mijn zintuigen een hoop aan informatie geven die ik anders niet lijk op te merken. Ik hoor de buren, ik proef mijn koffie, voel een pijntje in mijn rug en opeens zie ik hoever de rode kornoelje buiten al verkleurd is. Nu mijn gedachten niet onderbroken worden door binnenkomende mailtjes en verschillende radio-dj's, komt er zelfs wat creativiteit en inspiratie bovendrijven. Ik realiseer me dat dit best een beetje idealistisch klinkt, maar probeer het zelf maar eens. We klagen veelal dat we zo weinig tijd hebben, maar als je een kwartier echt helemaal niets doet, niet op impulsen van buitenaf reageert (dus niet opruimen, de tvgids bekijken, folders doorbladeren e.d.) dan duurt zo'n kwartier oneindig lang!

Dit experiment, nav Occupy Yourself heeft me geleerd hoe afhankelijk we zijn van elektrische apparaten. Los daarvan zijn we hierdoor ook niet erg milieuvriendelijk. Gisteren viel ik in een tv programma waarin een Nederlandse vrouw naar haar grote liefde in Marokko was geĆ«migreerd. Je zag een dorp vlakbij de woestijn. Lemen huisjes, die bij storm volwaaiden met zand. Elektriciteit was er bij tijd en wijlen, maar zeker niet vanzelfsprekend. Het was nogal een aanpassing voor de Nederlandse vrouw. Wat een armoede zal menigeen denken. Wat milieuvriendelijk, denk ik bij mezelf. De vanzelfsprekendheid en betaalbaarheid doet ons niet meer realiseren dat het eigenlijk een luxeproduct is (behalve als we door overmacht worden geconfronteerd met een stroomstoring of dichtgevroren waterleidingen). 

Onderstaande filmpje verklaart een en ander, de andere delen van deze serie zijn ook te vinden in mijn blog van 1 juli 2011.


Vandaag las ik ook een blog van Karen Kingston, schrijfster van het geweldige boekje 'Weg met de Warboel' over hoe de mobiele telefoon een rol speelt in ons leven en wat de consequenties hiervan zijn.

Schokkend feit:
The National reported that there was a 20% decrease in the rate of traffic accidents in Dubai during the three-day Blackberry outage of October 2011, and a stunning 40% decrease in Abu Dhabi. Considering there is a traffic accident on average every 3 minutes in Dubai, this is a very significant decrease.

Voor het hele blog 'Why people love cellphones': http://www.spaceclearing.com/html/blog/2011/11/06/why-people-love-cellphones/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten