woensdag 16 november 2011

November alweer en het valt echt niet meer te ontkennen dat, ondanks dat de Cosmea bloeit alsof zijn leven ervan afhangt en ik deze maand nog in de tuin heb kunnen zitten, het nu toch echt herfst is. Buiten is het guur en af en toe is er al nachtvorst. Niet geheel onterecht dus dat Kate op mijn eerdere blog met foto's van mijn kitchenscraps-experimenten reageerde met: "Nathanja! Dit is indrukwekkend! Maar wat nu? Heb/haal je ze binnen?" Ja, daar heeft ze een punt. De hele zomer enthousiast aan het planten geweest, maar nu rijst toch wel de vraag waar ik al dat spul moet laten nu het buiten aanzienlijk kouder wordt. Ik had er wel eerder over nagedacht, maar het probleem was nog niet zo nijpend. Je kunt voor vrij weinig geld zelf een kas bouwen van gebruikte petflessen, alleen gaat dat een stuk vlotter wanneer je ook frisdrank drinkt en laten we eerlijk zijn, met die 3 flessen waar Aloe Vera sap in heeft gezeten, is het lang wachten voordat het een kas wordt. Ik zal wat anders moeten verzinnen.

Voor nu heb ik even een tijdelijke constructie in elkaar geflanst, die de planten iets beschut tegen de wind en wat beschermd tegen nachtvorst. Aangezien het bij de grond het koudst is, heb ik nog een laag stoeptegels neergelegd, hierboven op een houten plank en daarop weer noppenfolie. Tegen de achterzijde heb ik ook stoeptegels neer gezet, als de zon schijnt, nemen de stenen de warmte op, die ze weer afgeven als het afkoelt buiten. En dan twee ruiten die ik uit een sloopcontainer heb gevist, dit om de planten uit de wind te houden.


De kiwi en de appel kunnen buiten blijven staan en volgens Lodewijk -de-tuinman-van-de-t.v.- kan een olijf ook prima buiten overwinteren. Ik maak me dan ook het meest zorgen over de Eddoe, mango en ananas. De citroenplantjes kunnen nog wel even binnenblijven. Mocht de voorspelde 'horrorwinter' aanbreken zal ik de boel naar binnenhalen. Plan is om in het voorjaar officieel iets te bouwen wat de naam kas mag dragen.

Ondanks dat het buiten een flink stuk frisser is, is de lucht helder en schijnt de zon. Ik vind het heerlijk om in de tuin bezig te zijn. Ik heb alle bladeren bijeen geveegd en deze rond de stammen van struiken gelegd als bescherming tegen nachtvorst. Ook de bijna lege moestuinbak krijgt een laagje.

Eigenlijk doe ik maar wat, maar zodra ik op google zoek naar hoe het nu allemaal officieel eigenlijk moet, lijk ik niet eens zo gek ver van een professionele aanpak te zitten. Zo staat op de site www.tuin-wiki.nl beschreven:

Winterbescherming algemeen

In de late herfst of vroege winter wanneer de eerste matige nachtvorsten gekomen zijn, wordt het tijd om over te gaan tot winterbescherming (Let wel, sommige gevoelige planten zullen al voor de eerste matige vorst moeten ingepakt worden). Het is erg belangrijk uw planten niet te vroeg in te pakken. Wanneer de temperatuur geleidelijk daalt (afhankelijk van de vorstgevoeligheid van de aangeplantte plant), hoe langer u wacht met inpakken. De planten zullen steeds verder afrijpen en afharden, de plant treedt ook in zijn winterrust. Hierdoor zal hij ook meer koude kunnen verdragen. Men kan bij het inpakken zelf beslissen hoeveel werk men er wil van maken, het hangt natuurlijk ook af van wat het doel van de bescherming is én het soort plant. In kort zullen we uitleggen wat er mogelijk is en wat het resultaat er van is. Voor elke vorm van winterbescherming geldt:
hoe droger de grond, hoe meer kou de plant verdraagt en winterbescherming heeft alleen zin als de bodem goed afwatert, vandaar het steeds terugkomend advies, plant in goed draineerbare grond!

Het voorzien van een mulchlaag

Dit wil zeggen aanbrengen van een laag isolerend organisch materiaal op de grond rondom de plant. Hiervoor is veel materiaal geschikt, zo bvb. bladeren, stro, hooi, dennentakken, gemalen boomschors, cacaodoppen, houtsnippers (gebruik aub geen zaagsel, dit is te fijn van structuur en verteert veel te snel). Het gebruikte isolatiemateriaal moet luchtig en droog zijn en niet te snel vergaan. Het aanbrengen van een mulchlaag resulteert in een goede isolatie, zodoende dat de vorst moeilijker bij de wortels kan. Mulchen resulteert ook in omzetting naar humus, waardoor de bodemstructuur aanzienlijk verbetert. Dit is de meest eenvoudige vorm van winterbescherming en is geschikt voor iedere plant. Wanneer het langdurig nat is, moet je wel opletten dat er geen rotting optreedt. Verwijder bij rottingsgevoelige planten nu en dan de mulchlaag wanneer het warmer is, zo kan er luchtcirculatie plaatsvinden en kunnen de mulch en grond wat opdrogen.

Het inpakken van planten

Nog een manier om planten te beschermen tegen winterse kou is inpakken.
Het inpakken gebeurt in feite alleen op korte termijn, en wanneer men een zeer koude nacht of periode voorspelt. Het materiaal dat hiervoor gebruikt wordt kan ook verschillen, volgende materialen kunnen gebruikt worden: vliesdoek (bij ons te verkrijgen), oude lakens, dennentakken, jute, vitrage, rietmatten, enz... Het materiaal dat men gebruikt moet luchtig zijn, de plant moet kunnen ademen en er mag zeker geen broei optreden. Als u uw planten inpakt, zorg er dan voor dat dit droog gebeurt. Wanneer het wat warmer is/wordt, verwijder dan tijdelijk het inpakmateriaal, zo kan de plant ademen en eventueel vocht dat er toch ingeslopen is, opdrogen. Over het algemeen worden landbouwplastic en noppenfolie streng afgeraden, omdat deze materialen luchtdicht zijn en er dus gemakkelijker rotting kan optreden. Maar voor kortstondige extra isolatie, tegen zeer koude wind bvb, kan dit wel gebruikt worden, want dit materiaal is totaal winddicht. Als je dit materiaal gebruikt, wees dan zeker dat de plant droog is.

Beschermende constructies

Wanneer u niet opteert om uw plant in te pakken, kunt u ook kiezen om een constructie heen de plant te zetten/bouwen. Hier is echt veel mogelijk, u kunt echt uw fantasie de vrije loop laten. Bijvoorbeeld, een grote omgekeerde emmer/bak/mand, paraplu, een tijdelijk (folie)kastje, een kooi gevuld met bladeren of stro, golfplaten, rietmatten, enz... Een omgekeerde emmer is heel gemakkelijk aangebracht en is heel geschikt om kleinere planten tijdelijk te beschermen tegen strenge nachtvorst of regen. Een emmer laat geen licht door en ventileert niet, dus kan dit alleen gedaan worden voor een korte periode. Constructies van hout met plasticfolie (een soort serre) laten licht door en mits het aanbrengen van voldoende luchtgaten ook lucht. Dit is zeer geschikt als bescherming tegen wind, winterzon, teveel water, kou. Dit houdt de groeikern van de planten droog. Ook kan je een soort kippengaas/draad rond de plant zetten en deze opvullen met droog stro of bladeren, daarna afdekken met vliesdoek en dan (vooral) van boven, afdekken met plastic. Zo blijft het vulmateriaal droog, deze constructie beschermt zeer goed tegen koude wind en neerslag, maar laat wel geen licht door. Deze manier is niet geschikt voor groenblijvende planten, maar wel voor bladverliezende.

En al googlend voor informatie voor in dit blog kom ik ook weer interessante dingen tegen. Zo blijkt dat er heel betaalbare hoezen te koop zijn om de planten te beschermen tegen vorst, maar wel water-, lucht- en lichtdoorlatend zijn. http://www.tuinadvies.be/shop/zoeken.php?q=thermobeschermhoezen Ideaal!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Nathanja,

    Even nog een berichtje van mij om je hele fijne dagen te wensen en een voorspoedig en groen 2012!

    Mijn Cosmos - zoals ik hem noem :-) - heeft nog steeds drie hele kleine bloemetjes. Hoe is het met die van jou?

    Ik heb bubbelplastic langs mijn bakken gedrapeerd en de leidstokken weggehaald zodat, mocht er sneeuw of vorst komen, ik vliesdoek kan neerleggen.

    De knoflook is kniehoog en prachtig groen. De tuinbonen hebben inmiddels steun nodig en al met al is het hier nog lekker groen. Het is beslist "niet normaal" maar toch geniet ik ervan.

    Lieve groet, tot volgend jaar!

    Kate
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Kate,

    Das toevallig, ik had juist gisteravond je blog bezocht. Leuk dat er nog zoveel te beleven is op je landgoed. Ik houd een winterstop, heb nog zoveel andere bezigheden, in februari ga ik weer van start in de tuin. : )
    In mijn Cosmea zitten nog vier roze 'dingetjes', maar de naam 'bloemetje' mag het niet meer hebben. Apart he, dat ze zo laat op gang komen, maar het nog zo lang vol houden. Ik bedoel het is notabene december!

    Ik wens jou ook hele fijne feestdagen en een prachtig 2012 met een overvloedig landgoed.

    Liefs,
    Nathanja

    BeantwoordenVerwijderen